Daimler mag zijn zelfrijdende truck op de openbare weg in Nevada testen. De autofabrikant kreeg hier dinsdag toestemming voor.

Daimler heeft zelf al zo’n 16.000 testkilometers achter de rug op besloten wegen. Maar nu kan het de Frightliner-truck op gewone wegen uitproberen, meldt onder meer persbureau Reuters.

Volgens Wolfgang Bernhard, lid van de raad van bestuur van Daimler, kan een automatisch rijdende truck het verkeer veiliger maken en brandstof besparen. Negentig procent van de ongelukken met vrachtwagens zou een menselijke fout als oorzaak hebben.

Zelfrijdende truck: routinewerk

Bernhard vergelijkt het principe van de autonoom rijdende truck met het vliegen op de automatische piloot. Menselijk optreden blijft belangrijk, maar veel routinewerk kan overgenomen worden door de techniek.

Daimler koost voor het testen in de VS omdat het daar sneller toestemming kon krijgen voor een test in de praktijk.

Vóór er daadwerkelijk vrachtwagens op automatische piloot rondrijden, moeten nog legio juridische hobbels worden genomen, zoals die rond regelgeving en aansprakelijkheid. Dit nog afgezien van eventuele bezwaren van chauffeursorganisaties.

De gouverneur van Nevada, de Republikein Brian Sandoval, is in elk geval enthousiast. "Vandaag schrijven we geschiedenis", zei hij bij de bekendmaking van de toestemming dinsdag.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl